SPONSORED:

Dominion files $1.6B suit against Fox News over election fraud claims

Dominion Voting Systems has filed a $1.6 billion lawsuit against Fox News over claims made about the company during its coverage of the 2020 presidential election.

According to the lawsuit, Dominion claims that Fox News pushed "baseless conspiracy theories" that the election was stolen from former President TrumpDonald TrumpIran claims U.S. to lift all oil sanctions but State Department says 'nothing is agreed' Ivanka Trump, Kushner distance themselves from Trump claims on election: CNN Overnight Defense: Joint Chiefs chairman clashes with GOP on critical race theory | House bill introduced to overhaul military justice system as sexual assault reform builds momentum MORE in an effort to boost its ratings.

Dominion alleges that Fox News “sold a false story of election fraud in order to serve its own commercial purposes, severely injuring Dominion in the process.”

ADVERTISEMENT

The suit is the latest in a string of lawsuits filed over the election claims but the first that Dominion has filed against Fox News.

Former President Trump's claims that the 2020 presidential election was riddled with fraud have been repeatedly debunked, even by his own attorney general, William BarrBill BarrEnergized Trump probes pose problems for Biden Pavlich: Biden can't ignore defund the police contributions to violent crime spike Progressives slam Garland for DOJ stances on Trump-era cases MORE. Still, the former president and his allies continued to push theories that the election was stolen, many of which Dominion says were echoed by Fox News.

Among the claims pushed by some on the network was one that Dominion changed votes through voting machines that were created by Venezuelan dictator Hugo Chávez. This claim was notably pushed by pro-Trump attorney Sidney Powell, who moved on Monday to dismiss a $1.3 billion lawsuit brought against her by Dominion.

The suit says that Fox News pushed the false claims to try to explain “why President Trump lost in so many states.”

Dominion says in the suit that it repeatedly tried to set the record straight but was ignored.

Fox News Media told The Hill in a statement that it is "proud of our 2020 election coverage, which stands in the highest tradition of American journalism, and will vigorously defend against this baseless lawsuit in court.”

ADVERTISEMENT

The Hill has reached out to Dominion for comment.

Dominion previously sued former Trump personal attorney Rudy GiulianiRudy GiulianiGuardian Angels founder Curtis Sliwa wins GOP primary in NYC mayor's race The Hill's Morning Report - Presented by Facebook - Democrats await Manchin decision on voting rights bill Newsmax hires Jenna Ellis, Hogan Gidley as contributors MORE, who led Trump's legal effort to overturn the election in a handful of swing states, for $1.3 billion in late January in damages over the claim.

The company later filed a separate $1.3 billion suit against MyPillow CEO Mike Lindell, who also made unproven claims about the election.

Rival voting technology company Smartmatic filed a $2.7 billion lawsuit against Fox News, Giuliani and Powell in February over claims they made about the company.

Fox News moved to dismiss that suit in early February. 

Updated at 9:25 a.m.